VNAP VFX Award Winnaar 2014 Luuk Meijer over Das Wad

Begin mei kwam regisseur Rob Lücker bij ons langs om over zijn NTR KORT! ‘Das Wad’ te praten. Daar zouden wel eens paar visual effects shots in kunnen zitten, waaronder een nucleaire explosie van zo’n 30 seconden. Zulke shots worden lang niet elke week aangevraagd, zeker niet voor een film met zo’n leuk script, vandaar dat Robs aanstekelijke enthousiasme al snel op ons oversprong en we deze technische en creatieve uitdaging met beide handen aangrepen.

Weken voor de shoot begonnen we al met research en development voor de nucleaire explosie. Uit talloze filmpjes distilleerden we de verschillende aspecten van paddenstoelwolken, die we vervolgens in een 3D simulatie gingen namaken en aanpassen om de juiste look te bereiken.

Rob wilde het shot’s van de nucleaire explosies zo realistisch mogelijk maken opdat hij in de montage de shot’s zo lang mogelijk kon laten staan of in ieder geval niet zou moeten weg snijden omdat de shot’s details en realisme miste. Het ontstaan van de wolk was een belangrijk moment om in de film te hebben..

Hiernaast werkten we ook aan twee full cg shots, waarvoor we in 3D de zee, een Panzerfaust-granaat en een meeuw nodig hadden. Talloze filmpjes van vliegende meeuwen en foto’s van Panzerfausten passeerden de revue om tot een bevredigend resultaat te komen.

Voor de edit hadden we een eerste versie van de explosie en het Panzerfaust-shot gemaakt, zodat ze die in de montage konden gebruiken. Na de picture lock ging het echte werk van start en werd Rob kind aan huis. Het was voor ons een geweldige ervaring om met zo’n bevlogen regisseur samen te werken om alle shots tot het hoogste niveau te krijgen, en qua stijl te matchen met het unieke gevoel dat Rob met zijn films weet op te wekken. Bovenaan stond steeds één gedachte: “het moet hard zijn”. Het was per slot van rekening een comedy, dus hoe droger, hoe beter. Van de twee nuke-shots en het Panzerfaust-shot zijn uiteindelijk talloze versies gemaakt, nog tot op de dag van de grading, voordat de kwaliteit hoog genoeg en de look grappig was. Hiernaast hebben we in een stuk of vijftig shots het wad verbetert door middel van set-extensies, sky re-placements en andere cosmetische ingrepen.

Hierdoor  zijn we op een totaal van 68 visual effects shots gekomen, wat voor een film van 10 minuten best veel is.